Rower szosowy

Utrzymanie roweru w dobrym stanie to klucz do bezpiecznej jazdy i długiej żywotności sprzętu. Na szczególną opiekę zasługują rowery szosowe, które używane są zwykle do jazdy po asfalcie. Zdarza się, że ludzie zapominają o ich pielęgnacji, gdyż rower szosowy znacznie rzadziej wygląda jakby potrzebował dokładnego czyszczenia – nie bywa ochlapany błotem, nie łapie mokrej trawy w bieżniki, nie zbiera kurzu i piachu na łańcuchu. Nawet delikatne zabrudzenia i niewidoczne uszkodzenia mogą wpłynąć na Twój komfort i bezpieczeństwo. Zatem, jak dbać o rower szosowy, by ten służył jak najdłużej?

Kwestie podstawowe

Brud potrafi poważnie zaszkodzić elementom roweru i nie mówimy tu jedynie o prawdziwym obłoceniu kół i ramy. Nawet korzystając z roweru jedynie w mieście i na asfalcie, a przecież tak większość osób wykorzystuje szosówki, kurz i ziarenka piasku mogą dostać się do wrażliwych części jednośladu.

Delikatne zabrudzenia usuwaj więc specjalnym płynem do mycia roweru oraz ciepłą wodą. Jeśli chodzi jednak o łańcuch i przerzutki, oczyść je za pomocą specjalnej szczoteczki do czyszczenia roweru a następnie umyj ciepłą wodą pod niewielkim ciśnieniem tak, by nie dostała się ona do łożysk. Rower umyty wodą należy jak najszybciej i bardzo dokładnie osuszyć.

Kiedy już czyszczenie jest za Tobą, czas przygotować rower do jazdy dbając o jego odpowiednie nasmarowanie. Łańcuch, przerzutki i linki smarujemy regularnie przeznaczonymi do tego olejkami i smarami. Czynność tę wykonuj koniecznie na sucho.

Zanim wsiądziesz na rower

Sprawdź, czy wszystkie elementy nadają się do jazdy i nie są w żaden sposób widocznie uszkodzone. Koniecznie sprawdź stan łańcucha, korby oraz przerzutek, tak ważnych w rowerze szosowym. Korba z pedałami nie powinna być w żaden sposób luźna i utrzymywać się stabilnie nawet pod ciężarem stopy. Kolejną istotną sprawą są hamulce, o które zadbać należy szczególnie. Zawsze sprawne i wyregulowane stanowią najważniejszy środek bezpieczeństwa na rowerze.

Większość rowerów szosowych korzysta z hamulców szczękowych i dźwigniowych, których głównym elementem hamującym jest gumowy klocek. Przed każdą jazdą upewnij się ze nie jest on zbytnio starty, oraz że znajduje się na środku obręczy. Jeśli przy hamowaniu słyszysz jakikolwiek pisk lub opór nie jest wystarczający, udaj się do profesjonalisty – piszczenie to znak, że czas na wymianę hamulców. Sprawdź również koła – w końcu to one poniosą Cię daleko.

Bieżnik nie powinien być zanadto starty i nie powinien nosić widocznych pęknięć i uszkodzeń. Na każdej oponie znajdują się przedziały ciśnienia, w jakim należy pompować dętkę – upewnij się, że Twoje koła spełniają tę normę.

Serwisowanie

Każdy rower powinno się co najmniej raz do roku oddać do profesjonalnego serwisu rowerowego. Większość osób robi to wiosną, wraz z rozpoczęciem sezonu wiosennego. Jeśli zamierzasz jednak wykorzystywać swoją szosówkę także zimą, idealnie byłoby sprawdzić jej stan zarówno przed sezonem, jak i po nim.

Rowery szosowe są wystawione na szereg uszkodzeń związanych z jazdą po asfalcie – warto być pewnym, że nie stworzą zagrożenia w ruchu ulicznym przez niedopatrzenie właściciela.

Odpowiednie dbanie o rower to w gruncie rzeczy kwestia bardzo instynktowna. Jeśli nie trzymasz swojej szosówki w wilgotnym lub mocno nasłonecznionym miejscu i starasz się kontrolować na bieżąco wszystkie powstające uszkodzenia, jej utrzymanie nie powinno sprawić Ci żadnego problemu.

Przyporządkowane znaczniki:,